Silnik zaburtowy

Transport

Silnik zaburtowy – jak przewozić ? .         (nie wliczając nowych modeli Suzuki i Honda o mocy do 8 KM , które mogą być transportowane w 3 pozycjach leżących ) . Zaczynamy od sprawdzenia czy silnik posiada ochraniacze obudowy .Zawsze kładziemy silnik tą stroną do dołu. W amerykańskich silnikach dodatkowo naklejona jest naklejka “this side up” – czyli tą stroną do góry.

W przypadku gdy nie ma ochraniaczy (wypustek na obudowie).Przyjmujemy zasadę iż strona wydechowa silnika zaburtowego jest na dole, a strona z gaźnikiem lub wtryskiem na górze.Jeśli chcesz przewozić silnik w dłuższych trasach dobrym rozwiązaniem jest również spuszczenie paliwa z gaźnika .W większych jednostkach oleju silnikowego. Dobrą praktyką jest też , w miarę możliwości podniesienie góry silnika względem spodziny.

Po przewozie silnika w pozycji leżącej i odpaleniu go , często występuje nadmierne zadymienie. Jest to normalny objaw i po chwili pracy silnika ustępuje .

Zawsze po dłuższym okresie gdzie silnik zaburtowy był w pozycji leżącej,mając na uwadze iż do cylindra mógł przedostać się olej ,benzyna lub woda która do końca nie zleciała z układu chłodzenia,sprawdź czy wał silnika obraca się swobodnie i nie blokuje się w jakiejś pozycji .

Próba odpalenia silnika gdy cylinder mamy zalany cieczą , kończy się na ogół uszkodzeniem układu korbowo-tłokowego.

Poniżej przykładowe zdjęcia przykładowych ochraniaczy silnika , na których kładziemy silnik w pozycji leżącej 

Paliwo - a silnik zaburtowy

Stosuj zawsze paliwo zalecane przez producenta silnika , jeśli nie jesteś pewien jakie paliwo stosować w swoim silniku zaburtowym,sprawdź w specyfikacji produktu lub zadzwoń do nas. W większości silników nie stosujemy paliw wysokooktanowych.Stosowanie paliw o wyższej liczbie oktanowej,nie tylko nie poprawi osiągów silnika,ale wręcz szkodzi silnikowi. Przygotowując silnik zaburtowy do zimy i wiedząc że silnik dłuższy czas nie będzie odpalany spuszczamy paliwo z gaźnika. Polecamy również stosowanie stabilizatora do benzyny . Produkt taki powoduje iż problemy w trakcie użytkowania silnika zaburtowego znacznie się zmniejszają .Układ wtrysku i gaźnika jest czysty i nie osadzają się w tych elementach zabrudzenia , które mogą sprawić nam niespodziankę w najmniej oczekiwanym momencie . Zostawiając również na dłuższy czas paliwo w zbiorniku , czy gaźniku unikniemy kłopotów.

Stosowaliśmy preparaty różnych producentów ,jednak od dłuższego czasu stosujemy tylko produkty LIQUI MOLY, mając pewność że nawet w silnikach i łodziach , które stoją przez okres zimowy nie używane , na wiosnę nie będziemy mieli problemów i niespodzianek z układem paliwowym . Proporcje mieszania to 25ml na 5 L benzyny . Produkty tej firmy możemy nabyć z serii Marine lub Motorbike .Oba produkty świetnie się sprawdzają , a dla użytkowników którzy wypalają mniejsze ilości benzyny polecamy Motorbike ,który razem z opakowaniem ma zintegrowaną miarkę pozwalającą na szybkie i dokładne dozowanie produktu.

Układ chłodzenia

wirnik pompy wody silnik zaburtowy
chłodzenie silnik zaburtowy

Chłodzenie silnika – to od niego zależy ile posłuży nam nasz silnik . I w jakiej kondycji będzie ,podczas eksploatacji .Prawidłowe chłodzenie jest pokazane na zdjęciu powyżej.Strumień wody jest pod ciśnieniem i jest jednolity.Wyjątki to silniki 2 do 3 KM ,gdzie strumień może być mniejszy i bardziej rozproszony.Po odpaleniu silnika i w trakcie pływania ,sprawdzaj strumień wody.Kontrola w trakcie pływania również jest ważna .Możemy pływając przytkać kratkę poboru wody w spodzinie a wtedy chłodzenie będzie nie wystarczające.

Nigdy nie odpalamy silnika nie zanurzonego w wodzie , lub nie podpiętego do słuchawek.

Nawet kilku sekundowe odpalenia silnika powodują przycieranie się pompy wody.A co za tym idzie spadek jej sprawności.

W przypadku zaniku chłodzenia ,zacznij od sprawdzenia wylotu wody.Jest tam zamontowany plastikowy króciec i wężyk.Weż kawałek twardego drucika i przetkaj wylot spowoduje to usunięcie przypadkowych zabrudzeń.W większości przypadków chłodzenie pojawia się natychmiast z powrotem. Jeśli nie pojawi się , wina jest po stronie innych elementów układu chłodzenia.Najczęściej zużyciu ulega wirnik pompy wody .

Regularne kontrole i serwisowanie silnika , zapewnią nam bez problemowo przepływany sezon .

Dobór akumulatora do silnika